Regulasi Penerbangan Drone



1. Setiap pemilik/penerbang drone mesti berdaftar di bawah CAAM dan nombor pendaftaran drone mesti dipamerkan di drone pada setiap masa.

2. Keperluan Penerbang – mempunyai CPL/PPL jika mengendalikan drone melebihi berat 20kg.

3. Keperluan Drone – menjalani pemeriksaan sebelum penerbangan bagi memastikan UAS berada dalam keadaan yang selamat.

4. Kelulusan dari pihak penguatkuasaan seperti JUPEM untuk sebarang aktiviti pemantauan kawasan.

5. Terbang di bawah 400 kaki.

6. Prosedur memohon permit melakukan Aerial Photography menggunakan UAV/Drone. Muat turun di sini

7. Civil Aviation Regulations 2016. Muat Turun di sini

8. Unmanned Aerial Vehicle (UAV) operations in Malaysian Airspace . Muat Turun di sini

9. Klasifikasi Ruang Udara:

  • Kelas A: Semua operasi mesti dijalankan di bawah IFR. Semua pesawat adalah tertakluk kepada kelulusan ATC. Semua penerbangan dipisahkan antara satu sama lain oleh ATC.
  • Kelas B: Operasi boleh dijalankan di bawah IFR, SVFR, atau VFR. Semua pesawat adalah tertakluk kepada kelulusan ATC. Semua penerbangan dipisahkan antara satu sama lain oleh ATC.
  • Kelas C: Operasi boleh dijalankan di bawah IFR, SVFR, atau VFR. Semua pesawat tertakluk kepada pelepasan ATC (variasi khusus negara walaupun). Pesawat yang beroperasi di bawah IFR dan SVFR dipisahkan antara satu sama lain dan dari penerbangan yang beroperasi di bawah VFR, tetapi penerbangan VFR tidak dipisahkan antara satu sama lain. Penerbangan yang beroperasi di bawah VFR diberi maklumat trafik berkenaan dengan penerbangan VFR yang lain.
  • Kelas D:Operasi boleh dijalankan di bawah IFR, SVFR, atau VFR. Semua penerbangan tertakluk kepada pelepasan ATC (variasi khusus negara walaupun). Pesawat yang beroperasi di bawah IFR dan SVFR dipisahkan dari satu sama lain, dan diberi maklumat lalu lintas berkenaan dengan penerbangan VFR. Penerbangan yang beroperasi di bawah VFR diberi maklumat lalu lintas berkenaan dengan semua penerbangan lain
  • Kelas E: Operasi boleh dijalankan di bawah IFR, SVFR, atau VFR. Pesawat yang beroperasi di bawah IFR dan SVFR dipisahkan antara satu sama lain, dan tertakluk kepada ATC  
  • Kelas F: Operasi boleh dijalankan di bawah IFR atau VFR. Pemisahan ATC akan disediakan, setakat praktikal, kepada pesawat yang beroperasi di bawah IFR. Maklumat Lalulintas boleh diberikan sejauh praktikal berkenaan dengan penerbangan lain.
  • Kelas G: Operasi boleh dijalankan di bawah IFR atau VFR. ATC tidak mempunyai kuasa tetapi minimum VFR akan diketahui oleh juruterbang. Maklumat Lalulintas boleh diberikan sejauh praktikal berkenaan dengan penerbangan lain.

Ruang Udara Khas: Terdiri daripada Kawasan Larangan, Kawasan Sekatan, Kawasan Peringatan, MOA (kawasan operasi ketenteraan) , Kawasan Amaran, Controlled firing areas (CFAs).